Gaybî Olan

İnsan gaybî bilgiye muhatap kılınmış tek canlıdır. Gaybe dair olanın kendisine bildirildiği, gayb ile bağlantısını koparmaması için kendisine rehber gönderildiği ve bu bağlantının nasıl sağlanacağına dair metodların sunulduğu canlı olan insanın, hayatını bütün bunların bilincinde şekillendirmesi gerekmektedir. Zira onun için yaşam, sadece görünenden ibaret değildir. Şayet öyle olsaydı;  “Bu dünya hayatımızdan başka bir hayat yoktur. Ölürüz, yaşarız. Bizi öldüren ise zamandan başkası değildir.”(45/24) diyenlerin iddiaları doğru kabul edilir ve konu kapanırdı.

Modern seküler anlayış, insanı evrenin merkezine yerleştirmiş ve onu varlığın efendisini konumuna getirmiştir. İnsanın evrenin merkezine yerleştirilmesi anlayışı ilk başta yanlış bir anlayış değildir. Zira Allah, birçok ayette yeryüzündeki pek çok şeyin insana müsahhar kılındığını belirtmiş ve onun hizmetine amade bir yaratılışa matuf olduğunu beyan etmiştir. İnsan yaratılmadan önce yeryüzünün yaratılması dahî bu alemin insanın yaşamına uygun bir hale getirilmesiyle alakalıdır. Öyle ki dünya, insanın yaşam sürmesi için uygun bir hale getirilmiş ve sonra insan dünya sahnesine gönderilmiştir. Dolaysısıyla insan evrenin merkezindedir. Ancak modern seküler düşünce ile İslami düşüncenin ayrıştığı nokta tam da bundan sonra zuhur etmektedir. Bu ayrışma aynı zamanda gaybî olanı idrak etme veya etmeme hususunda iki ayrı görüşün gündeme gelmesine neden olmuştur. Şöyle ki; modern seküler anlayış, insanı evrenin merkezine koyarken onu “efendi” görmüş ve evren üzerinde sorgusuz sualsiz tasarruf yetkisine sahip bir insan düşüncesini savunmuştur. Bu anlayışa göre insan her şeyi yapma yetkisine sahiptir ve yaptığından dolayı da sorguya çekilecek değildir. Nitekim onun için hayat bu alemden ibarettir. Görünen, deneye tabi tutulan, aklın onayladığı ve bilimin ortaya koyduğu şeyler tek gerçektir. Dolayısıyla modern seküler anlayış zamanla kendisini görünmeyen alemi inkar etme noktasına getirmiş ve gaybe dair her şeyi inkar etme eğiliminde olmuştur.

İslamî düşüncenin insanı evrenin merkezine koymasına yüklediği anlam ise tamamen farklıdır. O, insanı hem evrenin gözbebeği olarak görür hem de evrenden sorumlu tutar. Mahlukat, insanın emrine verilmiştir; ancak o, yaptıklarından ya da yapmadıklarından da hesaba çekilecektir. Onun bu dünya üzerinde büyük bir vazifesi, çetin bir sınavı vardır. Bu vazifenin altından ancak gaybî bilgiyle kalkılır. Nitekim İslam düşüncesinin savunduğu bilim ve akıl da vahiyle yani gayb ile bağlantısını devam ettiren ve ondan beslenen bir akıl ve bilimdir. Gaybten kopmuş bilim ve aklın değeri yoktur. İsalm düşüncesine göre insan zaten yüzde doksan gayb’e aittir. Çünkü onun için bu dünya sayılı nefesten ibarettir ve ahiret diye bir şeyin varlığı kendisine defaetle bildirilmiştir. Ahiret başlı başına gaybî bir bilgi ise ona dair anlatılacak olanlardan gaybî bilginin ta kendisidir. Örnek vermek gerekirse; ölüm gerçeği her bireyin bildiği bir gerçektir. İnsanlar yakınlarını kaybettiklerinde ölümün soğuk yüzünü bir kez daha tanırlar. Ancak ölümün nasıl bir şey olduğunu bilemezler. Hiçbir ölünün toprağın altından kalkıpta öldükten sonra olanlar hakkında insanları bilgilendirdiği ve onları falanca şeylere karşı uyarıp, filance şeyler konusunda teşvik ettiği vaki değildir. Aksine ölüm, ancak ölenin bilebileceği ve bizzat tanık olacağı bilgileri sunan bir kapıdır. Kim kesin bildiği bir gerçek olan ölüm hakkında yine kesin bilgileri gaybî bilgiden bağımsız bir şekilde bildiğini söyleyebilir?

İslam düşüncesinin bilhassa bu çağda insana yaptığı en esaslı teklif, her ne kadar salt aklın ortaya koymuş olduğu bilimsel bilgilerle kuşatılmış olursa olsun, kendisini içerisinde bulduğu bu dünyanın geçici bir ikâmetgah olduğu ve insanın bu dünyada bir amaç için bulunduğudur. Çünkü insan, sahip olduğu güçlerin nasıl sevk ve idare edileceğini ancak bu yolla tespit edebilir. Bu ise onun gayb ile bağını canlı tutmasına bağlıdır. İnsanın yaşamı bu dünyada belli bir zaman dilimine göre belirlenmiştir; ancak yaşamının çok daha uzun kısmı gayb alemine ait olan ahirettedir. Unutulmamalıdır ki bu dünya dahî yüzde doksan gaybî bilgi üzerine kurulu ve gayb olanla bağlantılı bir yaratılış içindedir.

FATİH GİLİK

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Fatih Gilik - Mesaj Gönder --- Okunma


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Karamandan.com Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Karamandan.com hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Karamandan.com editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Karamandan.com değil haberi geçen ajanstır.


Esentepe Mah.de Satılık Müstakil Ev

Karaman Esentepe Mahallesinde Satılık Müstakil Ev 970 m2 arsa üzerine brüt 280 m2 olarak inşaa edilmiş 3+1 satılık müstakil ev 'in kalorifer tesisatı...

EMLAK REYONU GAYRİMENKUL DANIŞMANLIĞI

Sümer Mahallesinde Satılık Dükkan

Sümer Mahallesinde Fırın Ruhsatlı Satılık Dükkan Sümer Mahallesinde 250 m2 zemin + 250 m2 bodrumlu toplamda 500 m2 dir. Fırın ruhsatlı, yüksek getiril...

EMLAK REYONU GAYRİMENKUL DANIŞMANLIĞI

İbrahim Öktem Caddesi Üzerinde Satılık Daire

İbrahim Öktem Caddesi, İmam Hatip Orta Okulu karşısı ana cadde üzerinde Satılık Daire. Bina, her katta 2 daire olacak şekilde zemin + 3 kat olarak inş...

EMLAK REYONU GAYRİMENKUL DANIŞMANLIĞI

Külhan Mahallesinde Satılık Daire

Karaman Külhan Mahallesinde Satılık Daire Bina 328 m2 üzerine her katta tek daire olacak şekilde bitişik nizam 180m2 oturumlu, zemin+ 3 kat olarak inş...

EMLAK REYONU GAYRİMENKUL DANIŞMANLIĞI

Karamanda Sanayi imarlı Satılık Arsa 2400 m2

Karamanda Sanayi imarlı Satılık Arsa 2400 m2 Satılık Arsa Sanayi imarlı, Depo, Sanayi dükkanı, vb inşaat alanları için uygundur. B-1 (bitişik nizam te...

EMLAK REYONU GAYRİMENKUL DANIŞMANLIĞI

Külhan Mahallesinde Satılık Dükkan

Külhan Mahallesinde Satılık Dükkan Karaman Külhan Mahallesinde 60 m2 Satılık Dükkan, Mutfak, Wc, ve 2 bölüm den oluşan çarşı merkezinde uygun fiyatlı...

EMLAK REYONU GAYRİMENKUL DANIŞMANLIĞI

Mahmudiye Mahallesinde Ara kat 3+1 Satılık Daire

Karaman Mahmudiye Mahallesinde Ara kat 3+1 Satılık Daire Dairenin lokasyonu cumartesi pazarına yakın konumda, 4 katlı binanın 3. katında bulunmaktadır...

EMLAK REYONU GAYRİMENKUL DANIŞMANLIĞI

Ali Şahane Mahallesinde Satılık Daire

Karaman Ali Şahane Mahalellesinde Dubleks Satılık Daire Zemin + 3 katlı binanın son katında 212 m2 brüt 180 m2 net kullanım alanına sahip, 4 + 2 odalı...

EMLAK REYONU GAYRİMENKUL DANIŞMANLIĞI

Karaman'da çift cepheli kiralık dükkan

Karaman merkez Tahsin Ünal Mahallesindeki 4 Nolu Aile Sağlık Merkezi ve İş Bankası yanında, Faik Kayserilioğlı Caddesi No: 72 A/B adresindeki dükkan v...

0534 723 9174

Canlı kaz ve hindi satışı yapılır.

Merhaba, Canlı, yeni mahsül, bakımlı ve organik kaz ve hindi satışı yapıyoruz. Fiyatlar için lütfen irtibat kurunuz. İrtibat tel: Mehmet Doğançay, 05...

MEHMET DOĞANÇAY

Karaman Markaları

Karamandan.com, Karaman ile özdeşleşen markaları ağırlıyor.

+90 (532) 765 24 01
Reklam bilgi

Anket Ülkemizdeki Mülteciler Sınır Dışı Edilmeli mi?