- 29 yıl genel müdürlük yapan, 28 bakan ve 6 cumhurbaşkanı ile çalışarak tarihe geçen hemşehrimiz kimdi?
- O, caminin eşiğinde durdu. Kendisini içeriye çağıran genel müdüre “Giremem, size sebebini anlatmak isterim” dedi.
İsmet Özel’in “Amentü”sü, benim şiir dünyamın şahikasıdır. “İman Ettim” başlığı bile bu şiirin özel ve biricik olduğuna kanıttır. Amentü;
“İnsan
eşref-i mahlûkattır derdi babam
bu sözün sözler içinde bir yeri vardı”
diye başlar. Ve şu dizelerle nihayete erer:
“Hayat
dört şeyle kaimdir, derdi babam
su ve ateş ve toprak.
Ve rüzgâr.
ona kendimi sonradan ben ekledim
pişirilmiş çamurun zifiri korkusunu
ham yüreğin pütürlerini geçtim
gövdemi alemlere zerkederek
varoldum kayrasıyla Varedenin
eşref-i mahlûkat
nedir bildim."
İnsan ya eşref-i mahlukattır (soylu, onurlu yaratık) ya da esfel-i safilin (aşağıların aşağısı, alçakların alçağı). Soyluluk, mertlik ve yiğitlik eşref-i mahlukatın erdemlerindendir. Mert ve yiğidi erkek ismi sanmayın, insanı insan eden vasıflardandır. Soyluluk da aile geçmişi değil, mertlik ve yiğitliğin bir bedende hayat bulmasıdır.
Ayasofya’nın müze olarak kullanıldığı yıllardan birinde Türkiye Cumhuriyeti’nin en uzun süreli genel müdürü olarak tarihe geçen biri vardı. Adı Mehmet Özel’di, Kültür ve Turizm Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürü idi. Mehmet Özel, aslen Çetmili idi, ama bir yanıyla da Karamanlıydı. Millî Görüş’ün Karaman’daki en asil isimlerinden biri olan rahmetli Osman Özel’in ve benim can dostum, ANAP’tan Karaman Belediye Başkanlığı için aday gösterilen iş insanı Bahattin Özel’in amcasıydı.
Mehmet Özel 1972-2001 arasında, 29 yılda 28 bakan ve 6 cumhurbaşkanı ile çalıştı. Emekli olduktan sonra da Başbakanlık Sanat Danışmanı olarak görev yaptı.
Mehmet Özel, Namık Kemal Zeybek’in Kültür ve Turizm Bakanı olduğu sırada İstanbul’a geldi. Dönemin Ayasofya Müdürünü de yanına alarak, bir ikindi namazı sonrası, Ayasofya’nın eklentisi olan ve ANAP Hükümeti tarafından “Ayasofya’yı ibadete açtık” denilen bölümdeki caminin kapısında imamı bekledi.
İmam gençti aydındı, alimdi ve Mehmet Özel’i ismen biliyordu. Genç İmam o günlerde yaptığı bir açıklama ile Cumhuriyet ve Milliyet başta olmak üzere birçok gazetenin manşetinde yer almıştı. “Burası Ayasofya değil, ibadete açılan yer padişahların at bağladığı yerdir. Bilet almadan beni değil, Fatih Sultan Mehmet gelse onu da biletsiz Ayasofya’ya sokmazlar” diye açıklama yapmış, manşet olan bu sözleri Namık Kemal Zeybek’i zıvanadan çıkarmıştı. İmamın her an görevden alınması bekleniyordu.
Mehmet Özel, genç imama, “Biz hemşehriyiz” dedi. Sonra devam etti:
“Şimdi Ayasofya’yı birlikte gezeceğiz. Bilet almayacaksın. Bizim gibi biletsiz gireceksin. Duydum ki Ayasofya’ya bugüne kadar hiç girmemişsin.”
Genç imam, yıllardır İstanbul’daydı. Bir süredir de Ayasofya’nın eklentisi olan ve Ayasofya camisi denilen yerin resmî imam ve hatibiydi. Gerçekten Ayasofya’ya girmemiş, Ayasofya’nın içini gezmemişti.
Güzel Sanatlar Genel Müdürü, Ayasofya Müzesi Müdürü ve genç imam yan yana yürüdü. Ayasofya’nın girişinde imam bir adım geride kaldı. Müze Müdürü ve Güzel Sanatlar Genel Müdürü içeriye girdi. İmam kapıda durdu. İmamın içeriye girmediğini sekiz on adım sonra fark eden Güzel Sanatlar Genel Müdürü Özel durdu, geriye döndü ve seslendi:
“Haydi Hocam, seni bekliyoruz. Ayasofya’yı birlikte gezeceğiz” dedi.
Genç imam, önünde yüksek akım varmış gibi, kapının eşiğinde dikilmiş halde yanıt verdi:
“Giremem, mümkün değil içeriye giremem. Size sebebini çıktığınızda anlatacağım.”
Genel Müdür ile Müze Müdürü Ayasofya turunu tamamlayıp çıktılar. Genç imam kendilerini eşikte bekliyordu. Güzel Sanatlar Genel Müdürü, hemşehrisi imama sordu:
“Seni tutan şey neydi ki içeriye girmedin?”
Genç İmam İslam Tarihinde Hudeybiye olarak bilinen Hicret’in 6, Miladi 628’de meydana gelen olayı anlattı.
Hz. Muhammed, bin 400 veya bin 500 müslümanla birlikte umre yapmak üzere Medine’den Mekke’ye doğru yola çıktı. Müslümanlar ihramlarını giymiş, silahlarını yanlarına almamışlardı. Hz. Muhammet 20 kişilik bir grubu, Kureyşlilerin durumunu öğrenmek üzere gönderdi. Kureyşlilerin, savaşmak üzere müttefikleriyle görüştükleri bilgisi alındı. Müslümanlar Hudeybiye’ye geldiklerinde, müşrikler, Resûlullah’ın niyetini ve bu husustaki kararlılığını anladıkları halde onları Mekke’ye sokmamaya karar verdiler.
Müşrikler, Hâlid b. Velîd kumandasında 200 kişilik bir süvari birliğini Gamîm mevkiine gönderdiler. Hz. Peygamber önce Hırâş b. Ümeyye’yi elçi olarak yolladı; ancak elçi çok kötü şekilde karşılandı ve hatta öldürülmek istendi. Daha sonra Hz. Osman elçi olarak gitti, amaçlarının savaşmak değil sadece umre ziyareti yapmak olduğunu belirtti. Kureyşliler ona yakın ilgi gösterdiler ve sözlerini dinleyip kendisine emniyet içerisinde Kâbe’yi tavaf edebileceğini bildirdiler.
Hz. Osman, “Hz. Peygamber tavaf etmeden ben asla tavaf edemem” diyerek bunu reddetti. Bu söze çok öfkelenen ve Hz. Osman’ın ayrılmasına izin vermeyen Mekkeliler onu üç gün yanlarında tuttular; bu arada onun şehit edildiği söylentileri Müslümanlara kadar ulaştı. Bunun üzerine Resûlullah, Bey‘atürrıdvân ile müslümanların Kureyş’e karşı kanlarının son damlasına kadar çarpışacaklarına dair söz aldı. Bu haberi duyan Kureyşliler telâşlanarak Hz. Osman’ı hemen serbest bıraktılar ve ardından Süheyl b. Amr’ı Mikrez b. Hafs ve Huveytıb b. Abdüluzzâ’nın refakatinde elçi olarak gönderdiler. Kısa bir tartışmadan sonra Hz. Ali’nin kaleme aldığı barış antlaşması metni Hz. Peygamber ve Süheyl b. Amr tarafından imzalandı.
Genç İmam, “Hz. Osman, Hz. Peygamber Kabe’yi tavaf etmeden ben asla tavaf etmem, demiş. Ben de burası müslümanlara ibadete açılmadan içeriye giremem” dedi
Mehmet Özel’in iç dünyasında hemşehrisi genç imamın sözleri nasıl yankılandı, Allah bilir? O genç imam Mahmut Toptaş Hoca idi. Mahmut Hoca, Hz. Osman’ın soylu tavrını göstermişti. Bir süre sonra başka bir göreve atanacaktı. Ama Hz. Osman’ın soylu davranışını sergilemiş, ibadete açılıncaya kadar Ayasofya’nın eşiğinden içeriye adımını atmamıştı.
Aşağıdaki dizeler de İsmet Özel’in Amentü şiirindendir.
“Dilce susup
bedence konuşulan bir çağda
biliyorum kolay anlaşılmayacak
kanatları kara fücur çiçekleri açmış olan dünyanın
yanık yağda boğulan yapıların arasında
delirmek hakkını elde bulundurmak”
Soyluluk, mertlik veya yiğitlik erdemdir. Eşref-i mahlukatın vasıflarındandır. Adam olmak, adam kalmak kolay mı? Allah, Hz. Osman’ı örnek alan soylu Müslümanları aramızdan eksik etmesin. İnsan eşref-i mahlûkattır, ben tanığıyım.
Mehmet Özel, 30 Ocak 2017’de, 85 yaşında vefat etti. Allah rahmet eylesin.
Yorum yazarak Karamandan.com Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Karamandan.com hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Karamandan.com editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Karamandan.com değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Karamandan.com Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Karamandan.com hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Karamandan.com editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Karamandan.com değil haberi geçen ajanstır.
Yorumlar
(5)Veysi Kemil - 1977 senesinde Ayasofya Cami i Kebir ibadete açılması için İzmir den bı mitinge gittim, içeri girip Namaz kılmak için çok ısrarcı oldum.Polis engeliyle karşılaştık.Merhum Hocamı rahmetle anıyorum .O gün içeriye giremeyenler zaferle ibadete açtılar.Allah razı olsun. Veysi Kemil
Adalet - Yıllarca Ayasofya Cami olarak ibadete açılsın diyen, Protestolara katılan, Ayasofya camii önünde bir grupla bayram namazlarını kılan birisi olarak söylüyorum ''Gönüller harap olmuş, Ayasofya ibadete açılsa ne yazar'' binlerce vakıf eseri özel mülke geçmiş, devlet tarafından el konulmuş, gasp edilmiş, yıkılmış hiç bir mahsuru yok konu Ayasofyaya gelince büyük bir gürültü. Açılalı beridir namaz kılmaya gitmedim gitmeyi de düşünmüyorum.
Alperen - Ve yıllar sonra bir Karamanlıya(Mehmet Boynukalın) Ayasofya Camii olarak girmek ve imamet etmek görevi nasip oldu. Yine Hakkı söylediği için görevi bıraktı, bu da bir diyet olsun. Bir başka Karamanlıya daha güzel bir giriş nasip olsun inşallah.
Karaman munbit toprakl - Karaman munbit toprakla yoğrulmuş tarihi olduğu kadar kutsal bir şehirdir. Ramazanoğlu Mahmud Sami Efendi Hazretleri, Medine'ye teşrif ederken uçak Karaman bölgesinden geçiyordu. Refiklerine; mübarek bir bölgeden geçiyoruz bir Fatiha üç ihlas okuyalım inşallah" Buyurmuşlardır. Yine bir başka vakı'a da; yaşlı bir amca namaza hazirlik için girdiği demirciler camii karşı tuvaletinden çıkar çıkmaz hemen oracıkta musaid bir yerde abdest alırmış neden böyle yapıyorsunuz diye soranlara " Karaman'a hicret ederken buranın mübarek bir belde olduğu abdestsiz ayak basilmamasi gerektiği söylendi bende bu nedenle abdestsiz ayak basmamaya gayret ediyorum demiştir. Ahmed Bey Kardeşim: Neden anlattım. Dikkat edildiyse bahis olunan şahıslar hep Karaman'da yetişmiş. Ayasofya ya layık görülen imam kardeşlerimiz de hep karamanlı. Başkası ve dahası sizde Karamanlı siniz. Başarı Allah' dandir ama yetiştiren topragin da payı vardır. Selam ve dualarımla.
Mustafa - Karaman munbit toprakla yoğrulmuş tarihi olduğu kadar kutsal bir şehirdir. Ramazanoğlu Mahmud Sami Efendi Hazretleri, Medine'ye teşrif ederken uçak Karaman bölgesinden geçiyordu. Refiklerine; mübarek bir bölgeden geçiyoruz bir Fatiha üç ihlas okuyalım inşallah" Buyurmuşlardır. Yine bir başka vakı'a da; yaşlı bir amca namaza hazirlik için girdiği demirciler camii karşı tuvaletinden çıkar çıkmaz hemen oracıkta musaid bir yerde abdest alırmış neden böyle yapıyorsunuz diye soranlara " Karaman'a hicret ederken buranın mübarek bir belde olduğu abdestsiz ayak basilmamasi gerektiği söylendi bende bu nedenle abdestsiz ayak basmamaya gayret ediyorum demiştir. Ahmed Bey Kardeşim: Neden anlattım. Dikkat edildiyse bahis olunan şahıslar hep Karaman'da yetişmiş. Ayasofya ya layık görülen imam kardeşlerimiz de hep karamanlı. Başkası ve dahası sizde Karamanlı siniz. Başarı Allah' dandir ama yetiştiren topragin da payı vardır. Selam ve dualarımla.
Yazılan yorumlardan Karamandan.com hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz. Sitemizin Topluluk Kurallarına uymayan yorumlar yayınlanmaz. Yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Karamandan.com editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Karamandan.com değil haberi geçen ajanstır.