Foto galeri

Karamandan.com

Karamandan.com

 
 
Tarih : 24 Mayıs 2018  -  Saat : 13:50:07   Görüntülenme: 5264

TÜRKİYE'NİN EN İLGİNÇ 4 CAMİSİ
ÜLKEMİZDEN MİMARİ OLARAK EN ENTERESAN 4 CAMİYİ SİZLER İÇİN ARAŞTIRDIK. 
HANGİSİNDE NAMAZ KILMAK İSTERDİNİZ DÜŞÜNCELERİNİZİ HABERİN ALTINA YORUM OLARAK YAZIN LÜTFEN


1) Sancaklar Cami / İSTANBUL

Alışılagelmiş klasik cami mimarisinin dışında bir forma sahip olan ve yeraltına inşa edilen  Büyükçekmece'deki Sancaklar Camisi, ibadete açıldığı günden bugüne sayısız ödüle layık görüldü.

İslam felsefesinin ana özelliklerinden olan tevazu unsuru ve  ibadetin özü üzerine tasarlanan yeraltı camisine, Türkiye'nin yanı sıra  Avrupa'nın birçok ülkesinden ziyaretçiler akın ediyor.

Sancaklar Camisi İmam  Hatibi Ali Elmacı: "Caminin en büyük özelliği sadeliği. Diğer camilerdeki  gösterişli süslemeler camimizde yok. Namaza durduğumuz zaman Allah ile aramızda  başka bir şey düşünecek hiçbir şekil yok. Halımız da sade. İnsanlar mimaride de  farklılık arzu ediyor. Böyle bir eseri de görünce, mutlu olan insanlar var"

Sancaklar Vakfı tarafından Büyükçekmece'de 7 bin 400 metrekarelik  alanda, bin 200 metrekarelik kapalı alana sahip olan Sancaklar Camisi, İslam'ın  özünden yola çıkılarak gösterişten uzak, sade ve mütevazı olmasına dikkat  edilerek tasarlandı.   

Tasarımı mimar Emre Arolat tarafından yapılan Sancaklar Camisi'ni  diğer camilerden ayıran en büyük özelliği, eğimli arazisi nedeniyle yerin  altındaymış hissi vermesi. 

Proje, çevredeki "kapalı site" (gated community) konumundaki yapılardan hayli yoğun kullanımı olan bir otoyol ile ayrılan, kırsal bir alanda yer alıyor. Caminin üst avlusundaki parkın etrafını çevreleyen yüksek duvarlar, dışardaki karmaşık dünya ile kamusal parkın huzurlu atmosferi arasındaki belirgin sınırı vurguluyor.

Parktan dışarı uzanan uzun saçak ise dışardan algılanan tek mimari unsur olarak beliriyor. Bu saçağın altında yer alan yapıya parkın içinden geçen üst avludaki bir yol ile erişilebiliyor.

Arazide ilerleyip, tepeden aşağıya inerek duvarlar arasından camiye girince, dışarıdaki dünya tamamen geride bırakılıyor ve yapı bütünüyle topografya ile hemhal oluyor.

2)  Cennet Bahçesi Hamidiye Camisi

Kırşehir'de, Bakara Suresi'ndeki bir ayetten esinlenilerek iç dizaynı yapılan cami, çimleri andıran halı döşemesi, tavanındaki gökyüzü ve duvarlarındaki ağaç resimleriyle dikkati çekiyor.

Yenice Mahallesi'nde 1910'lu yıllarda kerpiçten küçük bir mescit şeklinde yapılan ve zamanla ihtiyacı karşılamayınca yıkılıp yeniden inşa edilen Hamidiye Camisi, içine yapılan resimlerle cemaatini adeta cennet bahçesinde yaşatıyor.

Azerbaycanlı bir mimar tarafından iç resimleri yapılan ve bu yıl açılan camiye ibadet etmek için kentin farklı yerlerinden kişiler geliyor. 

Camide, Bakara Suresi'nin 22. ayetindeki ifadelere uygun olarak giriş bölümüne asma ağaçları, pencere aralarına kavak ağaçları, mihraba şelale, tavanına gökyüzü ve bulutlar resmedilen ve zeminine çimeni andıran yeşil renkli halı serilen camiye gelenler hayran kalıyor. Caminin dış duvarlarında büyük harflerle Arapça "Allah" ifadesi yer alıyor.

"Sanki cennet bahçesinde namaz kıldık" Mehmet Mermer Hamidiye Camisi imamı Sefa Ekinci, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 1910'lu yıllarda 115 metrekare bir mescit şeklinde yapılan caminin ihtiyaca cevap vermemesi üzerine 2015-2017 yıllarında yenilendiğini, iç mekanı genişletilerek yeniden ibadete açıldığını söyledi.

Camide, Bakara Suresi'nin 22. ayetindeki ifadelere uygun olarak giriş bölümüne asma ağaçları, pencere aralarına kavak ağaçları, mihraba şelale, tavanına gökyüzü ve bulutlar resmedilen ve zeminine çimeni andıran yeşil renkli halı serilen camiye gelenler hayran kalıyor. Caminin dış duvarlarında büyük harflerle Arapça "Allah" ifadesi yer alıyor.

Hamidiye Camisi imamı Sefa Ekinci: "Buraya görevlendirildiğimde caminin yapılışı ile ilgili bilgi edindim. Bakara Suresi'ndeki bir ayeti rehber aldıklarını söylediler. 'Yeri döşek yaptık, gökyüzünden size sular indirdik.' cümleleri geçen ayeti camiye resmetmeye çalıştıklarını ifade ettiler. Yine mihrapta şelale resmi var. Nitekim, ayette geçen ve cenneti tasvir eden cümlelere uygun bir iç dizayn yapılmış.

Bütün bunları ayetin camiye resmedilmesi şeklinde değerlendirebiliriz. Caminin içine baktığımızda bölgesel bir özellik de var. Girişte asma resimleri var. İç Anadolu Bölgesi'nin asma bağlarını temsil ediyor. Kavak ağacı resimleri var. Bu da İç Anadolu'ya has bir ağaç. Her camın arasında bir kavak ağacı var, yerler çimen şeklinde. Buraya gelenler 'Sanki cennet bahçesinde namaz kıldık' şeklinde cümleler kurarak camiden ayrılıyorlar." 

 
3 ) 8 Asırlık Göğceli Camii
Samsun'un Çarşamba ilçesinde, 1206 yılında çivi kullanılmadan yapılan Göğceli Camisi, 811 yıldır ayakta duruyor.

Hasbahçe Mahallesi, Göğceli Mezarlığı içinde yer alan cami, Anadolu'nun ahşap mimarisinin en güzel örneklerinden birini oluşturuyor. 

Çivi kullanılmadan "kurtboğazı" geçme tekniği ile inşa edilen cami, Türkiye'de ayakta kalan en eski ahşap camilerden biri olarak gösteriliyor. 

Sekiz asırdır ayakta duran caminin zemininde deprem takozu kullanıldığı için depremlerde yıkılmadığı belirtiliyor.

Kök boya kullanılan camideki motifler de ilk günkü canlılığını koruyor. "Yıkılırsa kıble yönüne yıkılacak" Göğceli Cami imamı Ahmet Özköse, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 811 yıllık camide hizmet etmekten gurur duyduğunu ifade etti.


4) Abdurrahman Erzincani Camii
Malatya'nın Darende ilçesine bağlı Balaban Mahallesi'nde 1960 yılında yaptırılan cami, ilginç mimarisiyle dikkati çekiyor.

Projesini Yüksek Mimar-Mühendis Şerif Ali Akkurt'un yaptığı, 15. yüzyılda yaşamış, hayatının son yıllarını Darende'de geçirmiş ünlü mutasavvıf Şeyh Hamidi Veli'nin (Somuncu Baba) kayınpederi alim Abdurrahman Erzincani'nin adını taşıyan cami, beşgen mimarisi ve eğik duvarlarıyla farklı mimari özellikler yansıtıyor.

Duvarları yüzde 20 dışa eğimli olarak inşa edilen, beşgen mimarili, 6 köşeli cami, yan duvarlarında az sayıda pencere bulunmasına rağmen çatısından aldığı ışıkla aydınlanıyor.

Malatyalı mutasavvıf Es-Seyyid Osman Hulusi Ateş Efendi'nin öncülüğünde 1960 yılında inşa edilen cami, döneminin beşgen prizma temelli ilk camisi olarak dikkati çekiyor.

Cami imamı Vedat Burç, yaptığı açıklamada, caminin Türkiye'de yapılmış farklı mimariye sahip eserler arasında yer aldığını söyledi. Türk-İslam motiflerini taşıyan, aynı zamanda modern mimariye sahip eserin alışılagelmişin dışında, ferah ve kullanışlı bir yapı.
 
Caminin beşgen yapısı İslam'ın 5 şartını, 6 köşesi de imanın altı şartını simgeliyor. Beşgen mimari döneminin yapıları arasında ilktir. Minarede de aynı şekilde İslam'ın beş şartı dikkate alınmıştır. Selçuklu eserlerine benzer, kubbe kullanılmamış, farklı bir çatı ile kapatılmıştır. Işık içeriye tavandan yansıyarak giriyor Mekan bir bütündür ve içinde kolon yoktur. Duvarlar yukarıya doğru açılarak geniş bir iç hacim sağlanmıştır.

Caminin yapımında büyük katkıları bulunan Hulusi Efendi'den sonra kurduğu vakıf da hala imar ve ihyasını yürütmekte. Görenlerin şaşırdığı ve sıra dışı kabul ettiği bu yarım asırlık cami, bazı teknik üniversitelerde ders konusu olarak işlenmektedir.

İlginç mimarisi ve minaresi ile mahallenin tanıtımına katkı sağlayan cami, ziyaretçilerin yoğun ilgisini çekiyor.

ŞİMDİ SÖYLEYİN BAKALIM HANGİSİNİ BEĞENDİNİZ?

EN İLGİNÇ 4 CAMİ
TÜRKİYE'NİN EN İLGİNÇ 4 CAMİSİ ÜLKEMİZDEN MİMARİ OLARAK EN ENTERESAN 4 CAMİYİ SİZLER İÇİN ARAŞTIRDIK.